Н е е мит, че студеното време влияе негативно на електрическите автомобили. Това е добре познат факт, че ниските температури могат да „изядат“ 20-тина процента от капацитета на батерията.
С времето електромобилите се подобряват все повече и тези неприятни ефекти са все по-слабо изразени. Поне така казват производителите, истина ли е? Норвежката автомобилна федерация (NAF) е извършила своя регулярен годишен зимен тест на най-популярните електромобили, за да провери какъв е реалният им пробег и с колко се отклонява от обявеното от производителите, съобщава Electrek.
Тестът е семпъл. Батерията е заредена на максимум и колата тръгва на път в студената норвежка зима, която включва каране както по изчистени, така и по снежни и заледени извънградски трасета. Заедно с нея са и всички останали участници – общо 24 от най-популярните EV-та от всички производители, които се предлагат в страната, включително няколко модела на BYD, Hongqi, Nio и Voyah. Всички се движат в еднакви условия и се карат по идентичен начин – спазване на ограниченията на скоростта, с включено отопление, т.е. както биха се използвали от собствениците им.
Разбира се, всяка кола е с различна батерия и официално обявен пробег. Затова тестът не гледа коя ще измине най-дълга дистанция, а каква ще е разликата между официалните числа и реалните.
По този показател най-добре се справя Polestar 3. При обявен официален пробег от 560 км, колата изминава 531 км или отклонение от само 5,18%. Оказва се и най-дългата измината дистанция от всички коли в теста дори и спрямо такива с по-голям официален пробег.
На второ място е BYD Tang с 481,6 изминати километра или отклонение от 9,13% от официалните 530 км. Трети е MINI Countryman с 11,03% разлика и 355 реални км.
От луксозните модели най-добре се представя електрическата G-класа на Mercedes. Тя изминава 380,8%, което е с 14,8% по-малко от официалното.
В другия край на класацията е Peugeot E-3008, който при 510 км според WLTP данните, реално е изминал 347 км или с 31,96% по-малко. Следван е от Voyah Dream с 28,67% по-малко или 343,8 км.
Голямата изненада е Tesla Model 3, при това версията само със „задно“ и с удължен пробег. При официални данни за 702 км, тя изминава 530,8 км или с 24,39% по-малко, което я поставя в долната част на класацията с отклонение под средното.
Това е значителен спад, имайки предвид, че при предишните тестове, моделите на Tesla винаги са били лидери или близо до върха.
Освен това от NAF откриват и друг интересен проблем с Model 3. Тя и Polestar 3 реално спират на 200 метра една от друга. Но докато данните за пътуването на Polestar 3 съвпадат и с данните, изчислени от Google Maps, Model 3 показва различно изминато разстояние – 548 км.
Още при 300 км Tesla-та показва с 14 км. изминати повече. От NAF споделят, че при първоначалните проверки не виждат причина защо се получава това разминаване и е нужно по-детайлно разглеждане на казуса.